Hoe werkt bonus-malus?
Bonus-malus betekent letterlijk beloning-straf. Hoe meer schadevrije jaren u hebt, hoe hoger u staat op de bonus-malusladder. Elk jaar dat u geen schade claimt, gaat u weer een treetje omhoog. Een treetje hoger, betekent minder premie (beloning). Claimt u wel schade? Dan gaat u een paar tredes omlaag en gaat uw premie dus wat omhoog (straf).
Bonus voor schadevrije rijders
Als u geen schade claimt bij uw motorverzekering, bouwt u schadevrije jaren op. Aan de hand van het aantal schadevrije jaren wordt u beloond door uw verzekeraar met korting op de premie, een bonus dus.
Malus voor brokkenpiloten
De andere kant van de medaille heet malus. Als u schade heeft en deze claimt bij uw verzekeraar, daalt u op de bonus-malus ladder. U wordt dan ‘gestraft’ voor het claimen van schade en uw premie gaat omhoog.
De bonus-malus ladder
De meeste motorverzekeraars werken met een bonus-malus ladder die vaak uit 15 tot 20 treden bestaat. Hoe hoger u op de ladder staat, hoe hoger uw korting op de motorverzekering. Elk jaar dat u geen schade claimt, gaat u een trede omhoog op de ladder en bent u het jaar daarop goedkoper uit. Claimt u wel schade, dan gaat u vaak meerdere treden omlaag en stijgt uw premie weer. Het aantal treden dat u zakt verschilt per verzekeraar.
Het kan dus slim zijn om uit te rekenen wat meer kost: de reparatie van de schade of het verschil in verzekeringspremie. Als de reparatie uiteindelijk goedkoper is, kunt u ervoor kiezen om de schade zelf te laten repareren.
Verschillen per verzekeraar
Iedere motorverzekeraar heeft zijn eigen bonus-malus ladder. De maximale korting, de maximale toeslag, het aantal treden en het aantal treden dat u terugvalt als u een schade claimt kunnen verschillen. Hoe voordelig een motorverzekering is, hangt bij de meeste motorverzekeraars dus niet alleen af van de basispremie.
Bonus-malus bij InShared
Bonus-malus betekent letterlijk beloning-straf. Hoe meer schadevrije jaren u hebt, hoe hoger u staat op de bonus-malusladder. U gaat een treetje omhoog voor elk jaar dat u schadevrij blijft. Een treetje hoger betekent minder premie en dat is dus het beloningsgedeelte. Claimt u wel schade, dan raadt u het al: u daalt daarmee een paar tredes op de ladder. En gaat uw premie dus wat omhoog.