Zo bevrijdt u zich het snelst met een noodhamer
Heeft u een noodhamer in de auto? De meeste mensen weten niet hoe ze zichzelf het snelst kunnen bevrijden en waarom een noodhamer met springveer geen overbodige luxe is. Straks weet u het wel.
De eerste noodhamer werd in 1983 ontwikkeld door Helmut Lechner. Toen hij tijdens een auto-ongeluk zichzelf bijna niet kon bevrijden, kwam hij op het idee om een lifehammer te ontwikkelen. Een goed idee: want dit handige hulpmiddel redt nu, meer dan 33 jaar later, nog steeds veel levens.
Als uw auto in het water komt
Elk jaar komen er tussen de 700 en 800 auto’s in het water terecht. Dat kan heel onschuldig zijn, maar bij 50 tot 60 gevallen overleven de inzittenden het niet. Meestal omdat de elektrische ramen en deuren niet meer open willen. Zodra een auto water raakt, ontstaat er namelijk kortsluiting. De auto zinkt en de ramen en deuren gaan dan niet meer open. De enige manier om weer buiten te komen, is dan met een noodhamer. Hiermee kunt u de autoruit verbrijzelen en de veiligheidsgordel doorsnijden.
Fabel of feit
Weet u of deze stellingen een fabel of feit zijn?
Pas als de auto helemaal is volgelopen met water, moet u de auto verlaten.
Fabel: In de tijd dat autoruiten nog met een draaislinger geopend werden, was het advies om zo lang mogelijk in de auto te blijven. Er werd gezegd dat je de auto pas moet verlaten als hij helemaal is volgelopen met water. Nu bijna alle auto’s elektrische ramen en deuren hebben, heeft u geen seconde te verliezen. Snijd de gordel los, sla het raam in en ga zo snel mogelijk naar buiten.
Een noodhamer met een springveer is overbodige luxe.
Fabel: Uit onderzoek van Radar bleek dat het met een noodhamer zonder springveer vaak niet lukt om de ruit in te slaan, omdat je door de druk onder water flink wat kracht moet gebruiken om de ruit te verbrijzelen. Met een noodhamer met springveer heb je dat probleem niet. Door op een knop te drukken, wordt er een scherpe punt op de ruit afgevuurd. Koop daarom een noodhamer mét springveer, het is echt geen overbodige luxe.
Elke automobilist moet 2 noodhamers in de auto hebben.
Feit: Meestal ligt er 1 noodhamer in de auto in de buurt van de bestuurdersstoel. Veel te weinig, want in geval van nood heeft u geen tijd om deze hamer door te geven aan de andere passagiers. Zorg er daarom voor dat er ook 1 in de buurt ligt bij de passagiersstoel. Er zijn zelfs noodhamers als sleutelhanger te koop. Feit: De voor- en achterruit breken minder snel, omdat het glas harder is. Als u de hoeken van de zijruiten inslaat, bent u het snelst buiten.
[bron: radar.nl]